Skip Navigation Links

  ورود به سیستم
Skip Navigation Links
عنوان مقاله به فارسی: چالش‌هاي موجود در اجراي برنامه درسي زبان انگليسي دوره متوسطه
نویسندگان عضو دانشگاه
نویسندهنقشعضویت
سيدعباس رضوينويسنده اولهيأت علمي
نویسندگان خارج از دانشگاه
نویسندهنقش
حسين اسكندرينويسنده دوم
عنوان مقاله به انگلیسی : the challanges secondary english curriculum implementation
ارائه شده در کنفرانس : هفتمين همايش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسي ايران
زبان ارائه : فارسي
نحوه ارائه : ارائه سخنراني و چاپ چكيده
وضعیت نسخه موجود : كاغذي
شماره صفحه چاپ مقاله در مجموعه مقالات : از : 70 تا 70
واژگان کلیدی : برنامه درسي، زبان انگليسي، يادگيري، آموزش، زبان خارجي، مقطع متوسطه، چالش‌ها
چکیده فارسی : ضرورت و اهميت يادگيري زبان خارجي به ويژه زبان انگليسي بر همگان آشكار است. عوامل متعددي بر يادگيري تاثير دارند كه از ميان آنها مي‌توان به انگيزش، روشهاي تدريس، تجارب يادگيري، محيط آموزشي، محتواي آموزشي، رسانه‌هاي آموزشي و نظاير آن اشاره كرد. چنانچه اين عوامل به درستي مورد توجه قرار گيرد، يادگيري عميق و پايداري در دانش آموزان ايجاد مي‌شود. شواهد نشان مي‌دهد كه علي رغم كوششهاي صورت گرفته براي افزايش كيفيت آموزش زبان انگليسي، دانش‌آموزان نتوانسته اند آنچنان كه شايسته است مهارتهاي زباني خود را بالا برند و حتي اين مشكل در سطح آموزش عالي نيز مشاهده مي‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسي عوامل موثر بر پيدايش مشكلات آموزش و يادگيري زبان انگليسي دانش‌آموزان دوره متوسطه انجام شد. جامعه آماري اين پژوهش كليه دبيران مدارس متوسطه شهر اهواز در سال تحصيلي 85-1384 بودند. از ميان اين تعداد، با استفاده از روش نمونه‌گيري تصادفي خوشه‌اي، 150 دبير انتخاب شدند. داده‌هاي لازم براي انجام پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌اي محقق ساخته جمع‌آوري شد. براي بررسي روايي ابزار پژوهش از نظر 10 نفر از اعضاي هيات علمي گروه زبان انگليسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شهيد چمران استفاده شد. همچنين پايايي پرسشنامه با استفاده از آزمون آماري آلفاي كرانباخ محاسبه گرديد(72/0=α). به منظور بررسي عوامل موثر بر آموزش و تدريس زبان انگليسي در مقطع متوسطه از روش تحليل عاملي اكتشافي استفاده شد. نتايج به دست آمده از اين پژوهش نشان داد كه به طور كلي چهار عامل اصلي بر وضعيت فعلي در زمينه آموزش و تدريس زبان انگليسي در دوره متوسطه تاثير گذار هستند. اين چهار عامل عبارتند از: الف) ويژگيهاي معلم، ب) محتوا ، تجارب و زمان آموزش، ج) نگرش سنتي به يادگيري، د) ويژگيهاي دانش آموزان. توجه به اين عوامل و اقداماتي از قبيل افزايش قابليت‌هاي معلمان، افزايش كيفيت محتواي آموزشي، اختصاص زمان لازم براي تدريس، آموزش اين درس بر اساس نگرشهاي نوين آموزشي و همچنين بالابردن ميزان مشاركت دانش‌آموزان در فعاليتهاي كلاسي و بهبود ويژگيهاي عاطفي و شناختي آنان مي تواند به بهينه سازي آموزش زبان انگليسي بيانجامد.
چکیده انگلیسی : abstract
                                سامانه مديريت اطلاعات پژوهشي دانشگاه شهيد چمران اهواز
Version 3.0.0.1